O Nordic Walking

Co je nordic walking

Definice Nordic Walking:

Jednoduše, CHŮZE SE SPECIÁLNÍMI HOLEMI.

Jedná se o aktivní chůzi v pravidelném rytmu, kde jsou do jednoho pohybu zapojeny ruce i nohy. Tohoto efektu docílíte pomocí speciálních hůlek, které koordinují pohyb končetin do jednolitého a pravidelného pohybu. Tímto pohybem se upraví rytmus dýchání a zpravidelní se tepová frekvence.

Původ Nordic Walkingu:

Původ Nordic Walkingu pochází z letního tréninku lyžařů – běžců, kteří chtěli zachovat průběh pohybu a sílu důležitých svalových partií, které jsou pro toto sportovní odvětví důležité.

Pro koho je Nordic Walkingu:

Stále velké množství lidí, a to především v České republice, se mylně domnívá, že je nordic walking určen pouze pro seniory nebo pacienty po úrazech a operacích. Ano, tato technika má díky svým kladným účinkům na zdraví člověka významný vliv právě pro výše uvedenou skupinu, ale nejen pro ni. Díky správné technice nordic walking výrazně zefektivníte „obyčejnou“ chůzí, zapojíte téměř veškeré svaly celého těla, pohyb se stává efektivnější, dynamičtější a zdravější.

Rozdělujeme 3 základní typy chůze s holemi:

  1. Rehabilitační (soft) varianta – hole se používají především pro získání jistoty při  chůzi, oporu a stabilitu. Chůze bude plynulá, a tak efektivní pro oběhový a dýchací systém.
  2. Kondiční varianta – uplatnění klasické techniky nordic walking; chůze vhodná pro začátečníky i pokročilé v závislosti na intenzitě chůze, varianta vhodná pro tvarování těla, snižování nadváhy, odstraňování chybných pohybových stereotypů, zlepšování kondice, ….
  3. Výkonnostní varianta – technika vhodná pro sportovce, ať již jsou to „hobíci“ nebo vrcholoví sportovci; vynikající způsob pro zlepšování výkonu a zdokonalení techniky pohybu (na tuto variantu chůze dále navazuje běh s holemi, viz: nordic running)

Jak je z textu patrné, začít s nordic walking může opravdu každý bez ohledu na věk, pohlaví nebo kondici. Důležitá je chuť a potřeba pro své tělo udělat něco správného.

Abyste s nordic walking začali správně, hole vám nepřipadaly zbytečné nebo dokonce na obtíž, doporučujeme na úvod absolvovat hodinu pod vedením zkušeného instruktora. Předejdete tím chybným návykům a případným potížím ze špatně prováděné techniky.

 

Proč Nordic Walking:

Svaly – aktivní zapojení a posílení až 90% svalů celého těla, zlepšení držení těla, pomáhá při bolesti zad, úleva při bolestech svalů a kloubů

Dýchání – dýchání je intenzivnější, čistí se plíce, zlepšuje se okysličení organismu, kladně působí proti astmatu a chronické bronchitidě

Srdce – kladně působí proti nemocem krevního oběhu, kornatění tepen, pomáhá předcházet nebezpečí infarktu, pomáhá s kompenzací vysokého krevního tlaku

Regulace váhy – vyšší kalorická spotřeba než při klasické chůzi (až 400Kcal/hod), vhodné i pro lidi s nadváhou, šetří klouby, vhodné při cukrovce

Metabolismus – aktivace metabolismu, snižuje se obsah tuku a cukru v krvi, vhodné při poruše příjmu potravy

Sport/výkon – navýšení intenzity tréninku, úprava chybných pohybových stereotypů,

Psychika – vaše nálada se zlepší, protože pohyb odbourává stres, chůze ve skupině je zábavná, pobyt v přírodě je odpočinkový, hýčkáte své tělo a kladně působíte na imunitní systém

Technika Nordic Walking

Technika chůze s holemi není nikterak složitá, ALE…..má své zákonitosti, které je nezbytně nutné dodržovat pro docílení kýžených efektů a předcházení úrazů.

Téměř denně potkávám chodce s holemi, a to mne velmi těší. Bohužel, jen velmi zřídka vidím někoho, kdo používá techniku nordic walking, a to je velmi smutné.

Ačkoliv se vám teď pokusím stručně techniku nordic walkingu popsat, zdůrazňuji nutnost, přinejmenším, konzultace správné techniky nordic walking s odborníkem. Berme prosím na zřetel, že i jízdu na kole nebo plavání nás také musel někdo naučit. Zdokonalování je pak už jen na nás.

Jak na to

Tělo držte zpříma, ale ne křečovitě, v mírném náklonu, ramena při pohybu následují pohyb paží, mírně tedy rotují kolem osy těla.

Důležitý je výchozí krok a při něm došlap na patu – ne však na hranu paty, ale mírně naplocho. Krok je při Nordic Walking delší než u klasické chůze – délka kroku se odvíjí od intenzity chůze a mělo by při něm docházet právě díky došlapu na patu a přirozenému pohybu chodidla až přes špičky prstů k mírnému zhoupnutí v koleni.

Došlapujete na patu přes pokrčené koleno, které pomáhá odpružit dopad, a s lehkým zhoupnutím přenášíte váhu na tuto nohu. Odrážíte se prsty natažené nohy. Krok má být přirozený a pružný. Čím rychlejší je chůze, tím je i delší krok.

Současně s vykročením natáhnete dopředu protilehlou ruku s hůlkou a zapíchnete ji přibližně na úrovni paty došlapující nohy (nikdy ne před ni). Po tom, kdy uděláte krok a posunete celé tělo dopředu, zůstává zapíchnutá hůl šikmo vzadu. Při tom dochází k aktivnímu odrazu rukou.

Zde je důležité příliš nezvedat ramena, lopatky nechat usazené ve svých „kapsičkách“ podél páteře, nebýt v křeči a pracovat uvolněně. Lokty se pohybují rovně podél trupu a tento pohyb nám usnadňuje držet tělo ve správné pozici.

Odpich holí a odraz chodidla na opačné straně probíhá ve stejném okamžiku. Dochází zde k opačné rotaci ramen a pánve, tzv. křižmochodný pohyb. V okamžiku, kdy se přední horní končetina odráží, protější zadní horní končetina dokončuje odpich ze zapažené a v lokti propnuté končetiny.

Prsty svírají rukojeť pevně, ale v závěrečné fázi odpichu, kdy je horní končetina zapažená a loket propnutý, se dlaň otevírá a odrazová síla je přenášena přes poutko. Ruce obou končetin se míjejí mírně před tělem

Nejčastější chyby:

  • Špatný výběr holí pro zvolený styl chůze
  • Příliš dlouhé nastavení holí
  • Chybné nasazení putka/rukavičky
  • Chybný směr gumové „botičky“
  • Nesladění pohybu horních a dolních končetin, tzv. „mimochodník“ (levá ruka, lévá noha a naopak)
  • Předkloněné držení trupu (hlava v předklonu nebo předsunu mezi rameny)
  • Držení trupu v přehnaně přímém postavení
  • Směřování dolního konce hůlek vpřed
  • Křečovité držení rukojetí hole
  • Neaktivní odraz hůlky v zadní pozici
  • Nevhodná obuv
  • Nezařazení protahovacího cvičení

Hole pro nordic walking

Informace o tom, jaké hole si vybrat najdete ve složce: Vybavení

Nabízíme kvalitní hole pro „nordické aktivity“, ceny a typy holí najdete ve složce: Prodej